Histerija

Histerija

Ono što naša opsjednutost tragičnim, lijepim, mentalno oboljelim ženama govori o nama

Od viktorijanskih dana - gdje su se "histerici" zatvarali u institucijama, prisiljeni odijevati se i ponašati kao Ophelija-mentalna bolest kod žena je pogrešno prikazivana kao nešto lijepo i nepoznato.

Medicinski koncept duševne bolesti u žena se promijenio s vremenom, no desetljećima je (pretežito muški) umjetnički  izričaj ostao iznenađujuće dosljedan: neuredna kosa, zbunjeni govor, staklene oči, neprimjerena golotinja. Stoljećima su muškarci prikazivali duševnu bolest kao nešto romantično, čak i seksi. Temeljeno na zastarjeloj dijagnozi "histerije", muški prikaz duševne bolesti žena zasjenio je priče o njihovim muzama (često uključenima bez pristanka).

Nije slučajno da se Hamletova Ophelija savršeno uklapa u ovaj stereotip. Njezina je karakterizacija snažno utjecala na prve psihologe. "Svaki psihički liječnik umjerenog  i opsežnog iskustva morao je vidjeti mnoge Ophelije", napisao je dr. John Charles Bucknill, predsjednik Američke medicinske-psihološke udruge 1859. Dr. Hugh Diamond, nadzornik ženskog odjela umobolnice Surrey County, čak je za fotografiranje oblačio svoje pacijentice kao Opheliju; najslavnija od tih slika prikazuje pacijenticu u njegovoj umobolnici umotanu u ogrtač s lovorom na glavi. Dr. Diamond je koristio portrete svojih pacijenata u terapiji - vjerovalo se da bi fotografije mogle "šokirati" pacijenta i tako pomoći oporavku. Prema teoriji, suočavanje s vlastitim licem bi ih moglo vratiti u stvarnost. Glumice koje su glumile Opheliju na pozornici također su pozvane da posjete umobolnicu kako bi promatrali "Ophelije" u prirodnoj domeni, navodno za umjetničku inspiraciju.

Jedno mjesto na kojem su glumice, studenti medicine, umjetnici, prijatelji i ostali mogli promatrati histerične žene je bila bolnica Pitié-Salpêtrière u Parizu. Tada je histerija definirana kao bolest reproduktivnih organa. Prekomjerna želja - za seksom i / ili porodom - smatrala se vjerojatnim uzrokom bolesti. Zavaravanje, promjene raspoloženja i emocionalni ispadi bili su široko priznati simptomi. Predloženi lijekovi uključuju jahanje i porod. Liječnik Jean Martin Charcot, ravnatelj Salpêtriere i otac neurologije, bio je jedan od prvih liječnika koji su zagovarali da je uzrok histerije u mozgu, a ne bokovima. Ipak, njegov rad na bolesti još je uvijek bio vrlo seksualiziran.

Charcot pokazuje pacijenticu s histerijom

Svakog utorka, Charcot bi prikazivao svoje pacijentice poput krotitelja lava na cirkusu. Pacijentice s trzajima su dobile kape s dugim perjem koje bi se divlje udaralo sa svakim trzajem. Pacijentice s histerijom su prolazile kroz "eksperimente" koji su više nalikovali hipnozi na pozornici nego bilo čemu medicinskome. Charcot je upravljao histeričnim pacijentom kao što netko upravlja melodijom , izazivajući histerijsku reakciju na zapovijed. Ako pacijentica nije postupala histerično na način koji se od nje očekivao, riskirala se vratiti u opću populaciju takozvanih ludih žena u kojima je stopa izlječenja manja od 10 posto.

Jedan "skeč", koji je bio veliki hit među pripravnicima u bolnici, i koji je zabilježio Asti Hustvedt u svojoj knjizi Medical Muses, nazvan je "mariage a trois". U njemu je histerična pacijentica bila hipnotizirana i "rečeno joj je da svaka strana njezina tijela, lijeva i desna,ima svog supruga i podsjetilo ju se da joj je dužnost biti vjerna obama", piše Hustvedt. Dvojica muževa tada bi privukla svoju polovicu, koju je pacijent primio s "znatnim užitkom", prema jednom od sudionika. " Ali, ako se netko usudio ući u stranu drugoga, oprez! Kad sam se previše približio, dobio sam šamar." Bilo kakva tjelesna ili duševna nelagoda koju su žene Salpêtrierea pretrpjele bile su zanemareni dio spektakla redovnih predavanja.

Charcot je također surađivao s umjetnikom Paulom Richerom kako bi dokumentirao poze koje histeričarka prolazi tijekom napada u nizu bakropisa. Ove umjetničke prikaze su iskrivljeni ne samo od Charcotovih opažanja, već i iz prikaza vjerske ekstaze u ranoj srednjovjekovnoj umjetnosti. U predgovoru njegove i Richerove knjige o histeričnim poza, Charcot uspoređuje svetu Katarine iz Sienne sa histerijom svoje ere, pokušavajući stvoriti takozvanu "univerzalnu" teoriju histerije. Mnoge od tih poza su, naravno, prikazane s polu-odjevenom ženom.

Slika pacijentice s histerijom - Wikipedia

Dijagnoza histerije je nestala u 20. stoljeću, dijelom zbog aktivizma feministkinja i zagovornika mentalnog zdravlja, ali romantična mitologija mentalno bolesne žene je ostala gotovo netaknuta.  Film je postao mjesto sveprisutne figure - tragična, lijepa, žena koja se bori s nekim vrlo spolno obilježenim oblikom mentalne bolesti, o kojoj ću dalje pisati kao Sexy Jadna Tužna Djevojka.

Poslijeratni holivudski film je liberalno upotrijebio Sexy Jadnu Tužnu Djevojku u filmovima kao što su Vertigo i Lilith, gdje je ženska privlačnost bila jednaka njezinoj strašnoj predodređenoj sudbini. "Obrat jest da je lijepa", objašnjava Bechdelcastov domaćin Jamie Loftus kada je upitan o tom arhetipu. "Ona je toliko tužna, ali lijepa je. Ako neki psihički bolesni lik nije privlačan, kada je taj lik spašen? Kad je takav lik dobio istu količinu pozornosti u zapletu ili od nekog drugog lika?" Ti su filmovi više o muškarcima koji vole Tužnu Djevojku, a manje o stvarnoj duševnoj bolesti. Na početku Vertiga, na primjer, James Stewartovom liku je rečeno da njegova hladna plava kraljica opsjednuta duhom njezine suicidalne bake. Stewarta ne odbija ova jasno besmislena izjava. Umjesto toga, on postaje toliko zaljubljen u svoju jadnu heroinu da svoju sljedeću djevojku oblikuje u njenu suicidalnu sliku.

Sexy Jadne Tužne Djevojke više nalikuju na zagonetke nego na potpuno oblikovane likove. Poput histerije, one su skup simptoma i privlačan lik. "Općenito, filmovi bi radije gledali žene nego ih analizirali - osim kada je dama u pitanju (barem očigledno) pomalo zbunjena", piše Terrence Rafferty u svojoj procjeni opasne metode. Rafferty tvrdi da taj film, kao medij, ima tendenciju da se brine o unutarnjoj misli lijepe žene samo ako je ona luda i za lude samo ako su oni lijepe žene. Primjeri koje navodi su Olivia de Havilland u Snake Pit, Jessica Lange u Frances, Naomi Watts u Mulholland Drive i Natalie Portman u Black Swanu.

"U nekim filmovima 'poremećene' žene dobivaju odgovarajući tretman - psihijatrijski i filmski – no mnoge ne", tvrdi on, " ali čak i kad analiza ne uspije, izgled i dalje ostaje."  Loftus se slaže s njegovom karakterizacijom, navodeći sanjivu estetiku The Virgin Suicides  kao primjer. "Film je vizualni medij i mora izgledati kao nešto", kaže ona. "Ali to će uvijek izgledati previše lijepo. The Virgin Suicides  je previše lijepa... puno je ružičaste u tom filmu, usporeno snimanje, indie soundtrack.“

Naša tendencija da se usredotočimo na "gledanje" nastavila se do današnjeg dana i prešla je na druge forme tog medija: Netflixova izvorna serija 13 Reasons Why, koja je izašla ranije ove godine, izričito prikazuje seksualno zlostavljanje djevojčice (slijedi PTSP i samoubojstvo) kao lov muškog protagonista. " Umjesto da prezentiramo tragičan završetak života, svjedočimo da je školu privukla drama samoubojstva", piše Alexa Curtis u Rolling Stoneu.

Postoje, naravno, prikazi ženske duševne bolesti koji ne ulaze u stereotipe i koji su trebali umrijeti zajedno s dijagnozom histerije. A kad žene koje se bore s duševnim izazovima govore o vlastitim pričama, one mogu donijeti neviđenu nijansu liku. U drugoj polovici 20. stoljeća, mnoge žene s iskustvom mentalne patnje su preuzele kontrolu nad vlastitom pričom tako  što su napisale memoare. S. Plathin polu-izmišljeni Bell Jar, pjesme Anne Sexton i djela poput Prozac Nationa od Elizabeth Wurtzel i The Center Can not Hold od Elyn Saks iz prve ruke prikazuju iskustvo; tako su se žene uspjele djelom osloboditi ograničenja stogodišnje Ophelijine stigme i potvrditi svoje priče vlastitim uvjetima.

Ta djela konačno daju ženama autorstvo nad vlastitim iskustvima: U S. Kayseninom memoaru Girl, Interrupted, na primjer, ona se bori dijagnoze graničnog poremećaja ličnosti i hospitalizacije. Dok je istovremeno priznala da joj je potrebna pomoć i bila je, po vlastitim riječima, 'luda', nije liječnicima dopuštala da samo prođu preko toga što su joj oduzeli kontrolu. Poglavlje pod nazivom "Vjerujete li njemu ili meni" posvećeno je dokazivanju da je doktor lagao kada je rekao da je s njom razgovarao tri sata prije nego što je preporučio institucionalizaciju. Djela poput ovog tjeraju čitatelja da se suoči s mentalnim bolestima i svim njihovim neurednim komplikacijama. Kako sve više žena piše i izrađuje vlastite emisije, prikaz njihova iskustva također će se poboljšati. "Lady Dynamite to radi bolje nego što sam ikad vidio", kaže Loftus, pozivajući se na M. Bamfordinu poluautobiografsku komediju. "Iako je predstavljena na blesav, maničan način, barem ga predstavlja kao proces, a ne fazu."

Mentalna bolest nije faza. Može biti šašava, bolna, gadna - bilo koji opis. ("Seksi" nije jedan od njih.) To je duboko složena tema; svatko tko je čitao Girl, Interrupted, shvaća da u Kaysenom životu nisu cvjetale ruže i ona nije beskrajno gledala u zvijezde. Histerične pacijentice u Salpêtrière nisu uspjele ispričati svoje priče. Kada žene kontroliraju vlastitu priču, istina izlazi u svoj svojoj ne-seksi,neurednoj slavi. To je drugačija vrsta ljepote.

Izvor: Bethy Squires - https://broadly.vice.com/en_us/article/wjg8em/what-our-obsession-with-tragic-beautiful-mentally-ill-women-says-about-us